Kurt RUDOLPH
Çeviri: Mustafa BIYIK **
Roma İmparatorluğu’nda
büyük gnostik okulların şekillenişi ikinci yüzyılda son bulurken, üçüncü
asırda, doğuda (Mezopotamya) dünya çapında gnostik bir dinin altın devri
başlar. Bu, insanlık tarihine büyük din kurucularından biri olarak geçmiş bir
adamın eseridir. Sözünü ettiğimiz Maniheizm, dinler tarihinde bilinen dört
dünya dininden biri sayılabilir. Bunun
anlamı, onun Buddizm, Hıristiyanlık ve İslam ile aynı konumu paylaşması; fakat
bunlardan farklı olarak geçmişte kalmış olmasıdır. R. Haardt onu “misyonerlik
özelliği ile evrensel bir vahiy dini olarak, geç dönem antik çağ
Gnostisizm’inin (Gnosis) son ve mantıklı düzenlemesi” biçiminde nitelemiştir.1
Maniheizm’in
Ortaya Çıkışını Sağlayan Koşullar
Bu gnostik dünya dininin
doğuşu için gerekli zemin –bu niteleme tamamen yerindedir- uzun bir süreden
beri hazırlanmış bulunuyordu. Zira Mezopotamya sadece antik bir medeniyete
değil; aynı zamanda binlerce yıllık bir tarih esnasında gelişen ve birbirleriyle
karşılaşan farklı dini gelenekler zenginliğine de sahipti. Bu bölgede, geç
Helenistik döneme kadar izlerine orada-burada rastlanabilen antik Babil
kültlerinin filizleri yanında, Fars yönetimi (m.ö. 539) ile nüfuz temin eden
İran dini düşünceleri ve daha sonra İskender’den itibaren de Hellenistik
medeniyet vardı. Ayrıca Babil Sürgünü (m.ö. 597) diye adlandırılan zamanda
bölgede güçlü bir Yahudilik ortaya çıktı. Hıristiyanlık buraya ikinci asırda
Suriye’den girdi ve özellikle kuzeyde Urfa ve Nusaybin gibi merkezler
oluşturdu. Başlangıçta gnostikler (Urfa’da bulunan bu özel sapkın grup, Quq
adında birinin taraftarlarıdır, Quqiler), Marcionistler ve Yahudi kökenli
Hıristiyanlar gibi sonradan sapık ilan edilen grupların egemen olması dikkat
çekicidir. İlk dönem Doğu Hıristiyanlığı’nın bu durumu, onun ikinci ve üçüncü
asırlardaki başlangıcından itibaren görünüşte tipik bir özelliğiydi ve bu
özellik, İnci’nin Şarkısı ile Süleyman’ın Mezmurları’nı içeren düzmece eser
Thomas’ın İşleri ve Mani’nin ilk öncülerinden Bardaisan (Latince: Bardesanes)
figürü gibi bu bölgede gnostik ve gnostikleştirici eserlerin ortaya çıkışının
kaynağını da açıklar.
* Bu metin, Kurt
RUDOLPH’un GNOSIS: the Nature and History of an Ancient Religion (trans. Ed.
Robert McLachlan Wilson, Edinburgh, 1983) adlı eserinin 326-342. sayfalarının
çevirisidir.
** G. Ü. İlahiyat
Fakültesi Dinler Tarihi Ana Bilim Dalı Araştırma Görevlisi.
1 Sacramenta Mundi. Theol.
Lexikon für die Praxis, Freiburg/Breisgau (Herder), c. III, 1969, sütun 328
(English Translation London 1969, 373). Ayrıca A. Böhlig in Die Gnosis III (Der Manichäismus), s. 27 ve
devamı ile karşılaştırınız.
Yazının devamını pdf formatında
indirmek için tıklayınız
0 yorum :: MANİHEİZM
Yorum Gönder